Miten saada viikko lisää vapaa-aikaa?

 

Odoo CMS - a big picture

 

Tämä blogi ei suoraan liity yrityksen toiminnanohjaukseen, vaan pikemminkin kodin vastaavaan. Lisäksi blogi kuvaa sitä, miten yritykset digitalisoivat perinteistä ydintoimintaansa, ja siksi halusin julkaista artikkelin täällä.

Ruokaa verkosta

S-ketju on jo jonkin aikaa mainostanut verkkoruokakauppaansa, ja nyt päätin minäkin kokeilla, sopiiko tämä digitaalinen palvelu myös meidän talouteemme. Ruokaverkkokauppahan ei ole mikään uusi keksintö, sillä ovathan esim. Ruokavarasto, Ruokanet tai Kauppahalli24 toimittaneet ruokaa kotiovelle jo monta vuotta. Olenkin sivusta seurannut ruokakaupan digitalisoitumista jo pidempään, mutta tähän saakka omakohtaisesti ongelmana on ollut joko valikoiman suppeus (meillä on erikoisruokavalio) tai sitten palvelu on toiminut vain pk-seudulla. Nyt kun yksi Turun suurimmista hypermarketeista, Itäharjun Prisma, on avannut verkkoruokakaupan ja noutopisteen, päätin minäkin kokeilla. Palvelun toimittaa S-ketjun omistama Foodie.

Ostoslista

Selaimeen siis osoitteeksi www.foodie.fi, jossa aloitetaan luomalla palveluun käyttäjätunnus. Sitten pääsinkin keräämään ensimmäistä ostokoriani klikkailemalla valtavasta tuotevalikoimasta tuttuja tuotteita. Eka kerralla tämä veikin varmaan parin kauppareissun verran aikaa, mutta periksi ei anneta! Huomioin myös, että yllättävän paljon sitä omassa taloudessakin käytetään erilaisia ruoka-aineksia, taloustarvikkeita sekä hygienia- ja siivoustuotteita yms. Tuotteita kertyy helposti 100-200 välillä. Ajattelin että tämä kuitenkin kannattaa, kun nyt teen listan yhteen kertaan valmiiksi. Ostoslistan tallennus seuraavaa kertaa varten onkin tärkeä ominaisuus.
Ruokien valinta, haku ja lisääminen omiin suosikkeihin sekä omalle ostoslistalle tuntui toimivan loogisesti. Myös valikoiman laajuus yllätti positiivisesti, koska verkkokaupasta löytyi kaikki ruokatarvikkeet mitä suuren kaupan hyllyiltäkin, mukaan lukien kaikki erikoisruokavaliotuotteet. Eri lajikkeita taitaa olla yli 10.000kpl. Itseltäni harvemmin ostettavien tuotteiden etsiminen kaupan hyllyjen seassa olisi varmasti vienyt enemmän aikaa kuin niiden kirjoittaminen hakukenttään ja valitseminen sovelluksen listalta. Samalla myös oma suosikkilistani kasvoi monilla uusilla tuotteilla, joiden tuoteselostetta en olisi koskaan kaupassa seisoen jaksanut selailla.
Kun ostoslistani alkoi olla valmis, niin vielä vaimolta vahvistus ja viimeiset päivitykset/korjaukset listaan. Sitten listan tallennus malliksi seuraavaa verkkokauppa ostoskertaa varten ja lopuksi valitsemaan sopiva noutoajankohta tilaukselleni.

Noutopalvelu

Itäharjun Prisma ei tällä hetkellä tarjoa kotiinkuljetusta, mutta kauppa sattuu olemaan lähes työmatkani varrella, joten tämä ei ollut suuri ongelma. Päätavoitteeni kun oli, että ei tarvitsisi viikonlopun viettoa aloittaa ruuhkaisessa kaupassa kauppakärryä täytellen, kassalla jonottaen, tavaroita liukuhihnalle nostellen ja kasseja pakaten.
Ensimmäisellä kerralla jätin tarkoituksella ostokseni maksamatta netissä, koska halusin nähdä heidän varastonsa ja miten palvelu käytännössä toimii. Maksamalla ostokseni jo verkossa, minun olisi tarvinnut vain avata auton takaluukku ja odottaa, että Foodien työntekijä tuo kassit autoon. Hyvää palvelua tämäkin!
Varasin noutoajan lauantaiaamuksi klo 10-12. Hyvissä ajoin aamulla klo 9 jälkeen sain tekstiviestin kännykkääni, jossa ilmoitettiin että ostoslistani keräily on valmis ja tavarat voi noutaa. Tavarat saa noutaa heti kun tekstiviesti on tullut, vaikka asettamani noutoaika ei vielä olisikaan alkanut.
Siispä ajelin autolla verkkoruokakaupan noutopisteelle, joka sijaitsee Prisman toisessa päädyssä kuin kaupan varsinainen sisäänkäynti ja hyvä niin – ei ruuhkaa. Naputtelin tilauskoodin Foodien p-paikan sisäänajotolppaan. Koodin perusteella asiakaspalvelija sisällä osaa lähteä noutamaan juuri minun tilaustani. Pääosa tavaroista odotti suuressa kylmähuoneessa (jääkaappi) ja pakastetuotteet viereisessä pakastehuoneessa. Kylmäketju siis toimii ja sain siitä varmistuksen omin silmin! Sitten kassapäätteellä maksamaan, josta sain ostokuitin ja tarkistuslistan tilauksestani. Tämän jälkeen tavarat tuotiin auton takakonttiin. Toimituskulut ovat 4,90 – 6,90€, noutoajankohdasta riippuen (perjantai kallein).

Tarkastus

Kotona sitten koittikin uuden palvelun jännittävin hetki, eli mitäköhän kasseista löytyy? Minun oli pakko tarkistaa, että tavarat olivat sitä mitä olin tilannutkin. Vain yksi jäätelöpaketti ei ollut laktoositonta, mutta tämäkin osoittautui omaksi virheekseni tekemässäni ostoslistassa. Mukava huomata että palvelu kirjaimellisesti toimittaa sen mitä tilaat. Tarkkana kuitenkin pitää olla listaa tehdessä! Listaan voi myös merkitä saako valitun tuotteen korvata toisella vastaavalla jos tuote on loppu, tai esim. haluaako banaanit hieman raakoina/vihreinä. Keräily tapahtuu tietokoneavusteisesti, joten virheitä ei juurikaan satu, koska sovellus ohjaa keräilijää koko ajan

Kokemuksena

Palvelu kokonaisuutena oli positiivinen yllätys ja nyt olen jo tilannut useamman kerran viikoittaiset ruokaostokset netistä. Jokaisella kerralla kaikki tuotteet ovat olleet tilaukseni mukaiset. Hyvien kokemusten perusteella aion jatkossakin käyttää palvelua isompien ruokaostostemme tekemiseen, kun peruslistakin on nyt valmiina ja sen päivittämiseen sohvalta käsin menee 5-10 minuuttia. Nopealla laskutoimituksella, jos viikossa säästän aikaa tunnin kauppareissusta, niin vuodessa se tarkoittaa jo työviikon verran lisää vapaa-aikaa vaikka ulkoiluun! Näin sitä on taas ”digitalisoiduttu” ja hieman helpotettu arkipäivää.
Odoo text and image block