Pk-yritysten digitaalisuus etenee jälleen
Useampi kuin joka toinen pk-yritys on tehnyt useita digitekoja viimeisen kahden vuoden aikana. Elisan ja Suomen Yrittäjien teettämän tutkimuksen (2021) mukaan digitalisointiprojektista kulunut aika nostaa suositteluhalukkuutta: digiteon hyödyt konkretisoituvat usein vuoden parin kuluttua investoinnista. Yrittäjän sitoutuminen digitekoon on avain onnistumiseen.
Digiteolla tarkoitettiin tutkimuksessa yrityksen digitaalisuutta kehittäviä muutoksia ja kehitysprojekteja. Tällaisia olivat esimerkiksi toimistoratkaisujen, taloushallinnon tai asiakkuudenhallinnan sähköistäminen, IT:n ulkoistaminen, digitaalisen markkinoinnin tai verkkokaupan käyttöönotto sekä digitaalisuutta hyödyntävien tuotteiden kehittäminen.
Yli puolet suomalaisista pk-yrityksistä ja yksinyrittäjistä on tehnyt vähintään kaksi yrityksen digitaalisuutta kehittävää tekoa viimeisen kahden vuoden aikana.
Tietotyön välineiden käyttö harpannut jumiutumisen jälkeen eteenpäin
Elisan ja Suomen Yrittäjien edellinen, vuonna 2018 tehty tutkimus osoitti pk-yritysten digitaalisuuden tason jumiutuneen, mutta nyt selkeitä kehitysponnistuksia on taas havaittavissa. Tietotyön välineistä älypuhelinta, kannettavaa tietokonetta ja etäyhteyttä hyödynnetään aiempaa enemmän, ja moni aloittava yrittäjä lähtee liikkeelle monipuolisella välineistöllä.
Yritystoiminnan perusprosesseista sähköinen laskutus ja asiakkuudenhallinta ovat alkaneet digitalisoitua vauhdilla. Verkkokokouksien ja videoneuvottelujen määrä on puolestaan kasvanut suhteessa eniten viimeisen kahden vuoden aikana.
Hyödyt konkretisoituvat vuoden kahden kuluttua
Yrittäjät suosittelisivat erittäin usein niitä digitekoja, joiden tekemiseen he olivat sitoutuneet alusta lähtien. Nämä arvioidaan myös liiketoiminnan kannalta hyödyllisimmiksi. Todennäköisimmin digitekoja suosittelee päätöksentekijä, joka on ollut mukana myös projektin toteutuksessa. Työnantajayritykset suosittelisivat useimmiten IT:n ulkoistusta ja digitaalisia tuotteita.
Yrittäjät suhtautuvat usein kriittisesti äskettäin tehtyihin digitekoihin, mutta suosittelisivat niitä digitekoja, jotka on tehty yli vuosi sitten. Digitekojen hyödyt näyttävätkin realisoituvan vasta pidemmällä aikavälillä, ja siksi myös yrittäjän sitoutumisella ja kärsivällisyydellä on suuri painoarvo onnistumisessa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että suomalaisten pk-yritysten digitaalisuus on lisääntynyt viime vuosien aikana, ja digitekojen hyödyt tulevat esiin pitkällä aikavälillä. Yrittäjän aktiivinen sitoutuminen ja toimeenpano ovat avainasemassa digitaalisen kehityksen onnistumisessa.
Artikkeli on osittain kopio V-S Yrittäjät lehden blogista.